Auto

Hlavní hvězdou tohoto blogu je BMW E46 320Ci, které jsem si pořídil 2.1.2014. Auto sjelo z linky v Mnichově v srpnu roku 1999 a od té doby vystřídalo několik majitelů v Německu, o kterých nemám v podstatě žádné informace. Do České republiky bylo kupé dovezeno v roce 2013 fyzickou osobu ze Severních Čech. Auto u něj nestrávilo ani rok a prošlo základní údržbou, následně jej majitel prodal mně, a to z rodinných důvodů.
Černé kupé vyrobené v prvním roce uvedení modelové řady na trh je vybaveno nejslabším šestiválcovým motorem, který se do trojkové řady montoval: M52TUB20 o objemu 1991ccm, který disponuje vysokým kompresním poměrem a nízkým zdvihem válců. Nepříliš přesvědčivý výkon (110kw/150ps) a točivý moment (190Nm) dohání auto točivostí ve vysokých otáčkách a hravým projevem motoru. Motor uložený vpředu vozu pohání zadní nápravu za pomoci klasické pětistupňové převodovky a otevřeného diferenciálu s krátkým převodem 1:3,45. Při pohotovostní hmotnosti 1385kg BMW zrychlí z 0-100km/h za papírových 9,9s, v reálu se na danou rychlost dostane o něco rychleji. Díky technologii dvojitého časování ventilů (double VANOS) dosahuje auto maximálního točivého momentu při 3500 ot/min a výkonu při 5900 ot/min. Vzhledem k malé síle motoru je potřeba pro svižnou jízdu motor točit ve vyšších otáčkách, za to se ale auto s tímto předimenzovaným atmosférickým šestiválcem odmění nádherným zvukem a projevem motoru, který k danému stylu jízdy přímo vybízí.
Interiér a výbava vozu je již od sjezdu z výrobní linky velmi prostá a na BMW neposkytuje v podstatě žádný přepych v interiéru. Auto lakované do barvy #313 Cosmosschwarz Metallic kromě základní výbavy, ve které je elektrické stahování všech oken, sportovní podvozek, sklopná zadní sedadla, systém protiprokluzu kol ASC nabízí navíc pouze sportovní manuálně nastavitelné sedačky s bočním vedením (interiér měnil předchozí majitel v ČR), palubní počítač zobrazující informace o spotřebě a teplotě, sportovní tříramenný volant a velurové koberce. Jedná se tedy v podstatě o holé auto, jedna z důležitých věcí která ale v autě chybí je klimatizace, místo které je jen manuální topení (dodávající buď ohřátý vzduch a nebo vzduch nasátý z venku).
Co se s autem dělo od roku 1999 do roku 2013 příliš nevím, z auta je však možné přečíst následujících několik detailů: levá strana auta utrpěla škrábanec klíčem přes celý bok od lemu předního kola až po zadní světlo. Škrábanec se pokoušel někdo korektorem zatřít, což se mu příliš nepodařilo.Kapota, čelní sklo a střecha jsou zasažené ostrými drobnými předměty, které vznikly současně, na auto se nejspíše vysypal štěrk z jedoucího náklaďáku. Hrubé rýhy jsou patrné na straně řidiče především na kapotě a čelním skle. Auto bylo pravidelně ošetřováno protikorozním nástřikem podvozku, což se na autě pozitivně podepsalo na jeho věk velmi dobře zachovalým podvozkem bez těžké koroze. Poslední stopou, kterou jsem na autě objevil je skutečnost, že přední okno řidiče bylo v minulosti proraženo, jelikož pod sedadlem i v dutinách předních dveří byly střepy tvrzeného skla. Plastový spodní podvozkový kryt motorového prostoru je v polovině ulomen a spolu s ním to odnesly i nádechy na brzdy a přední část podběhu kola. Podle informacím které mám, najel poslendí Německý majitel na sníh a utrhl kryt i s plastovým příslušenstvím okolo právě při tom.
O zásazích na autě předchozím českým majitelem je již informací mnohem více. Vyměnil sadu zámku a základní interiér za sportovní. Výměnou prošly všechny čtyři brzdy (kompletně kotouče i destičky) a ruční brzda (seřízení a obložení paken). Vyměněny byly všechny náplně a VANOS byl přetěsněn a odstranil vůli v řízení auta.

Na první pohled se tedy může zdát, že výše popsaný otloukánek (a to doslovně, poškozený vandalem – okno a bok auta a i ostřílen štěrkem ze silnice) s nepřesvědčivým motorem a výbavou pro chudé nestojí vůbec za pozornost. I přesto si ovšem získalo okamžitě moje srdce. Auto nebylo nikdy vážně bourané, nenese žádné známky rovnání dílů. Valná část všech dílů byla v dobré kondici, odpovídající nájezdu 163 tis. km a bezmála 15ti letem stáří. Předchozí majitelé se o vůz technicky pěkně starali, v podstatě celou dobu své existence strávilo auto v německých servisech. I když auto zřejmě sloužilo jako zimní auto pro někoho v německých horských oblastech, tak dostalo auto potřebnou péči a netrpí korozí. Motorový prostor je krásně suchý a hladina oleje se po několika tisících km nepohla ani o mm. Měněné brzdy auto dokáží spolehlivě zastavit a řazení i spojka jsou stále ve výborné kondici (spojka neprokluzuje, všechny převody včetně pětky se vrací a řazení jde vyjma zpátečky hezky z lehka). A nakonec není auto postiženo tuningem ani domácími úpravami. Po spoustě orezlých, klepajících se a zbastlených šrotů za nekřesťanské peníze se toto zachovalé auto v důstojné kondici jevilo jako klenot.
Naopak čím déle auto mám, tím vtší radost mi dělá a momentálně mi přirostlo k srdci natolik, že jsem se rozhodl mu dopřát prvotřídní péči odpovídající stáří a důstojnosti vozu.

  • Model: BMW 3er E46 coupé
  • Motor: řadový benzínový šestiválec M52TUB20 1991ccm 110kw / 190Nm
  • Datum výroby: 09/1999
  • Rozměry: délka 4,48m / šířka 1,76m / hmotnost 1385kg
  • Pohon: zádní náprava
  • Převodovka: manuální, 5 st.

Leave a comment