Zimní servis 2017


Rok se s rokem sešel velmi rychle a bylo na čase projít pravidelnou údržbou před začátkem nové zimní sezóny. Protože jsem nečekal žádná závažné závady, spojil jsem ji s poslední věcí, kterou jsem chtěl na zadní nápravě změnit.

Pokud čtete blog pravidelně, pak víte, že přesně před třemi lety jsem nechal do auta dát samosvorný diferenciál spolu s uložením zadní nápravy z polyuretanu se specifikací tvrdosti pro použití na jízdu na závodních okruzích. Toto rozhodnutí se neukázalo jako ideální a varoval mě před ním již tehdy můj mechanik, kterého jsem bohužel neposlechl. O co tedy jde.

V autě je spousta věcí, které se pohybují, navíc ani zdaleka auto nejezdí po rovné vozovce, a tím vznikají vibrace, rány, hluk a jiné jevy, které ani zdaleka neprospívají komfortu jízdy. BMW má poháněnou zadní nápravu, což znamená, že se kromě klasických pohybů nápravy způsobených nerovnou silnicí, do karoserie přenášejí i vibrace způsobené pohonem kol, tj. točením poloos nápravy, diferenciálu a hnací hřídele. Jednotlivé díly nápravy je ale potřeba nějakým způsobem spojit s karoserií, a protože taková masa plechu by pak působila jako hlásná trouba a megafon pro veškeré vibrace a hluk, tak se na místech, kde jsou ke karoserii připevněny pohyblivé části jako ty zmíněné výše, se používají kusy surové gumy. Ta funguje na nepříjemné pohyby a vibrace jako tlumič.

Nevýhodou gumových silentbloků, kterých je v autě více než tucet, je jejich stárnutí. Přírodní guma stárne, steří, její pružnost se změnšuje, deformuje se a časem se rozpadne úplně. Na druhou stranu je levná a než ztratí své schopnosti, tak dobře plní svůj účel. Oproti tomu, je možné silentblok vytvořit i z jiných materiálů, oblíbený je především polyuretan. Ten má výhodu, že nepodléhá časovým změnám a tak i po několika letech bude fungovat stále stejně. Navíc je možné jej vyrobit vě větší tvrdosti než gumu, což je užitečné především tam, kde není rozvolněnost a gumovost auta žádoucí, například na závodním okruhu. V extrémní případě se používají hliníkové spoje.

A nyní je asi i jasné, kam mířím. Po namontování silentbloků určených na závodní okruhy sice auto zpevnilo a výrazně se změnil i pocit z řízení, kdy především při jízdě na hranici smyku bylo možné velmi dobře vnímat pohyb zadní nápravy a kontrolovat tak chování auta. Na druhou stranu, polyuretan tvrdosti 90A Shore, který je několikanásobně tvrdší než guma neplní dobře funkci tlumiče hluku a do karoserie se tak přenášel hluk způsobený nejen vibracemi od toho, že se točí hřídel a náprava, ale také rány při přejíždění nerovností na silnici. Po několika letech jsem tedy dospěl k závěru, že jsem se s autem již vyblbnul dost a je na čase dát přednost tichu v kabině.

Konkrétně se jedná o 7 silentbloků. Třu drží v nápravnici diferenciál, tyto jsem koupil nově gumové, tak jak je mělo auto z výroby. Další čtyři upevňují nápravnici ke karoserii auta. Tady jsem nechal dát znovu polyuretanové silentbloky, ale s tvrdostí 60A Shore, což je přibližně poloviční tvrdost proti původním (stupnice není lineární). Mají oproti gumovým výhodu, že díky jinému tvaru předcházejí vytržení nápravy z karoserie, což je známý problém tohoto modelu a lépe odolávají stáří, takže je již nebude potřeba nikdy měnit. Po kompletní rekonstrukci celé nápravy ji nemám v úmyslu někdy v budoucnu zase sundavat.

burningbushings7

Po výměně auto výrazně ztichlo. Vibrace od nápravy se téměř přestaly přenášet do kabiny a výrazně se utlumily i rány od nerovností ve vozovce. Komfort jízdy se tím pádem hodně  zlepšil. Bohužel změklo i řazení a kontrola nad zadní nápravou, nicméně náprava samotná je stále lépe čitelná, než na začátku, kdy byla upevněna pouze gumovými silentbloky. Auto je v současnosti naladěno kompromisně mezi oběma extrémy a můžu  za sebe označit specifikaci za ideální.

Původní silentbloky jsou po ujetých 30tis km na prodej, není  jim pochopitelně nic. Pokud by o ně měl někdo zájem, dejte mi vědět, pasují na všechny modely karoserii BMW E46 se všemi motorizacemi vyjma verzí s pohonem všech čtyř kol a modelu M3.

Kromě silentbloků byla vyměněna i pravá zadní poloosa, ta původní šla na reklamaci, v autě nevydržela ani rok a začala v homokinetickém kloubu propouštět vazelínu. Nakonec bylo zkontrolováno sání a vyměnili se na něm některé z podtlakových hadic. A protože těsnění pod víkem ventilů začíná propouštět olej, bude se s příští výměnou oleje provádět lehká údržba motoru (přetěsnění ventilového víka a vanosu), to mě čeká ale až na jaře.

Posledním zásahem na autě bylo přezutí na nové zimní pneumatiky Continental Winter Contact TS 860 obuté na kola, která už mi pár let ležela doma, a to BMW styling 44. Přechod na zimu na bezlímcová kola zcela změnil vzhled auta a po několika letech je to zajímavá změna. Pneumatiky jako takové můžu zatím jen chválit, nejsemale první, umisťují se na první příčce velkého množství testů zimních gum z letošního roku.

Leave a comment