Boj s korozí část 5 – skelet karoserie


Delší dobu jsem na tento blok nic nenapsal, to ovšem neznamená, že se s autem nic nestalo, spíše naopak. Jak jsem již zmínil v předchozím díle této minisérie, auto bylo v prosinci 2016 v karosárně na opravě vyrezlých prahů karoserie, která sice proběhla velmi dobře a hezky, ale během které se přišlo na další nedostatky auta. Konkrétně na korozi podlahy a nepříliš podařenou opravu skeletu karoserie v oblasti zadní nápravy. Dohodli jsme se kvůli časové náročnosti na mojí návštěvě během letošních letních prázdnin s tím, že pokud auto začne vykazovat i další závady, tak už se ani nic opravovat nebude a auto již jen doslouží bez oprav.

Půlrok uběhl poměrně rychle, auto podstoupilo jen standardní výměnu oleje a výplach motoru a protože skutečně sekalo dobrotu, v srpnu se objevilo v karosárně znovu, tentokrát na opravu skeletu. Mimojiné to již poněkolikáté znamenalo vytáhnout z auta interiér (začínám v tom mít praxi) a práci na měsíc.

Oprava podlahy sice není banální díky četným prolisům, ale ve svém důsledku je celkem jednoduchá. Z auta se vyřezaly rezaté kusy, vyrobily se z plechu nové a navařily do auta. Vzhledem k tomu, že podlaha rezla zevnitř auta, začla ještě před tím, než jsem auto vlastnil já, kdy do něj musela natéci/napršet voda (pravděpodobně vyraženým sklem na místě řidiče) a s vysušením se následně nikdo nenamáhal. Jednou započatá hloubková koroze oceli pak již nikdy neskončí, dokud se nevyřízne. Práce sama o sobě dopadla velmi hezky, ostatně vše můžete posoudit na fotkách níže.

Větši obavu jsem ale měl ze zadní nápravy, u které se nevědělo, co nás čeká. BMW E46 je známé tím, že modely z prvních let výroby neměly dostatečnou pevnost konstrukce skeletu v okolí zadní nápravy.  To mělo za následek, že poháněná zadní náprava se vysloveně vytrhávala z karoserie i s jejími kusy. Předepsaným způsobem opravy takového defektu je dle výrobce výměna kusu karoserie za prefabrikovaný náhradní díl, který sahá od zadních sedadel až po úložný prostor rezervního kola v kufru a to v celé šíři auta. Tj díl č. 1 na následujícím schématu:

Snímek obrazovky 2017-11-05 v 15.24.22

K něčemu takovému došlo i u mého auta, ale vzhledem k tomu, že auto bylo zespodu nastříkáno gumovým nátěrem proti oděrům, tak nebylo poznat jak přesně byla tato oprava provedena, krom toho, že v detailech nepříliš dobře. Kvůli časové náročnosti, jsem si spodní část auta očišťoval v karosárně sám, takže mohu z první ruky napsat co jsem viděl.

Pozitivním faktem bylo to, že oprava skutečně proběhla podle zásad autorizovaného servisu. Na karoserii byl navařen nový náhradní díl, což vzhledem k jeho ceně (22tis Kč) i znamená, že se auto opravovalo téměř určitě v autorizovaném servisu. Bohužel na druhou stranu, nebyl navařen přesně a v místech svaru vznikly v některých místech milimetrové mezery. Navíc celý díl nebyl očištěn, a tak na něm nedržel pořádně lak. Tolik tedy ke kvalitě servisů v Německu, je evidentní, že příšernosti v servisech se páchají i na západě a vše je o konkrétních lidech, značka nebo země není zárukou ničeho. Na druhou stranu, kromě začištění svarů nebyla potřeba žádná výrazná práce a jen se opravilo to, co již někdo předtím odflákl.

Po očištění karoserie byly převařeny svary a uzavřeny všechny škvíry, nastříkány znovu všechny vrstvy laku a nakonec i ochraný gumový nátěr. Během toho byly vyměněny i některé části auta, které nebylo rozumné vracet, takže jsem koupil v BMW kompletně nové trubky vedení brzdové kapaliny a valnou většinu plastových úchytů a samovulkanizačních záslepek na této části karoserie. Nakonec došlo opět k vystříkání dutin voskem.

Opět přidávám fotografie. Celá práce trvala měsíc, včetně všech náhradních dílů a laku stála 47 tisíc a tím i ukončila a završila veškerou práci na karoserii souvisejících s odstraňováním pokročilé nebo i začínající koroze. Momentálně zůstává na autě původní kapota, která má z vnitřní strany vyřezaný zkorodovaný pertl a kupodivu i po roce a půl, kdy je nechráněn a plech je odkrytý na větším kuse z vnitřní strany až na kov, nedochází ke zhoršení stavu. A tak kapota i nadále zůstává na autě jako pokusný králík dokládající, že při potřebné preventivní  péči je problém s korozí výrazně menší téma, než když se o auto majitel nestará a nechává ho shnít.

Závěrem bych rád poděkoval Katce za pevné nervy a ochotu pomoci mi s autem.

Leave a comment