Zimní servis 2016


Opět další zimní sezóna s autem přede mnou a na poslední chvíli je ještě nutné provést základní údržbu a opravit to, co už je na autě zase na odpis. Letos jsem se ale rozhodl zkusit jiný servis, na doporučení některých členů na e46 foru jsem zajel s autem do AutoBeky v Bořanovicích u Prahy (detail kontaktu na servis je pod záložkou kontakty). Předem říkám, že toto není placená reklama, kvalitních servisů v Praze a okolí zase není tolik a vzhledem k tomu, že Ondra mívá dlouhou čekací dobu a není ani úplně levný, tak jsem dal šanci i někomu jinému.

S autem jsem k nim nejprve přijel na prohlídku někdy v druhé půlce října. První setkání s majitelem servisu, Honzou Bečičkou, proběhlo skvělo. Honza je rozumnej fajn chlap, v dílně čisto, kromě dvou heverů vidím vyvažovačku na kola a racky s pneu. Auto se zvedlo a pustili se do něj mechanici, prohlídka auta jim zabrala něco kolem tři čtvrtě hodiny. Věděl jsem, že potřebuju vyměnit zadní poloosy (vůle v kloubech jak prase) a tlumiče (dojetý ode mě za ty tři roky na krev), byl to z mojí strany i test. Na obojí mechanik přišel, takže super. Kromě toho poměrně rozumně doporučil vyměnit zbylé silentloky na zadní nápravě, které se neměnili před dvěma lety (část již byla vyměněna za Powerflex) a upozornili mě na netěsnící domek převodovky. Chvíli bojovali s diagnostikou (OBD zásuvka v kabině, přes kterou ale nejde diagnostika spustit, je trochu past 🙂 ), ale poradili si následně správně. Nicméně na diagnostice nebylo nic, což jsem jim i říkal (koukám na ni sám pravidelně) a auto šlo z heveru dolů. Domluvili jsme se na tom, že si díly seženu sám (moje podmínka na které trvám) a ozvu se až budu mít všechno připravené. Prohlídka auta byla zadarmo, což mě pozitivně překvapilo, přeci jen jsem je obral tak o hodinu času. První dojem super, rozhodl jsem se jim práci svěřit.

Nákup dílů

Doma pak nastal problém. O tlumičích napíši samostatný článek, stručně řečeno – sekundární trh nenabízí mnoho. Sachs vyrábějící i původní tlumiče pro BMW přestal vyrábět sportovní tlumiče dozadu (a normální nechci, sportovní podvozek jsem chtěl ponechat), Bilstein podle velké části uživatelů s E46 tečou po pár tis. km, všechno ostatní je obvykle drahý (coilover sety od KW s cenou nad 30tis), příliš tvrdý na Prahu (Koni Sport) nebo nikdo neví jak se to bude chovat. Nakonec jsem zástupce třetí kategorie – Koni FSD. Jedná se o dvouplášťové tlumiče s patentovanou technologií adaptace charakteristiky tlumení v závislosti na frekvenci kmitů pístu/kola. Jednoduše řečeno při nízkofrekvenčních kmitech (například při náklonech auta) jsou tvrdé a sprotní, při rychlém pohybu pístu – vysokofrekvenčních kmitech (např při přejíždění hrbolů) naopak měkké a komfortní. Zní to skoro jako pohádka, člověka co je měl na stejném autě jsem našel jen jednoho (a doporučil je) a já se nakonec rozhodl do nich pustit jejich nákupní cenu – skoro 17 tisíc.

Další výzvou byly poloosy. Na sekundárním trhu je pouze nekvalitní šrot bůhví odkud. Originální kus stojí přes 10tis. jedna. Německý koncern GKN, který vyráběl poloosy pro BMW je  buď nemá povolené prodávat nové nebo nechce, nevím. Naštěstí mají repasový program, vykupují použité a posílají zrepasované pod značkou GKN Spidan s novými klouby, manžetami atd., které jsou od originálů k nepoznání. Cena okolo 3 tisíc za kus + kauce. A tímto mnohokrát děkuji za konzultaci Mirkovi z Granexu (odkaz na obchod v kontaktech), bez něj bych se k nim nedostal. Samozřejmostí pak bylo nové uložení tlumičů od Lemforder a prachovky s dorazy od Sachs, staré opravdu nemá smysl nechávat na autě.

No a zbytek: posledních 8 kusů silentbloků v zadních ramenech Powerflex nevyrábí a asi bych tam stejně další polyuretan nedával, koupil jsem gumové od Lemforder. Původní NGK iridiové svíčky (se kterými jsem experimentoval) podezřívám z neklidného projevu za studena, koupil jsem tedy NGK Platinum. Přetěsnění převodovky jsem nechal na klucích, ale byla to ideální příležitost pro použití aditiva od BG, které už mi nějakou dobu leželo doma.

Servis

Dodání dílů se vleklo, pak zas nebylo úplně snadné domluvit termín a tak se auto i s díly dostalo do servisu až na přelomu listopadu a prosince. Odstrojil jsem kufr pro snadný přístup k tlumičům, naložil auto krámama a vyrazil do Bořanovic. Opravu měl na starosti Dominik (pokud to čte tak ho tímto zdravím), se kterým jsme se na všem jednoduše dohodli, odevzdal jsem mu klíčky a opět mě kluci překvapili – hodili mě na Střížkov autem, takže jsem si ušetřil cestu příměstským busem. Auto bylo hotové za tři dny, opravu zdrželo zatuhlé seřízení geometrie přední nápravy. Při cestě do servisu mě opět vyzvedli na metru, auto jsem si přebíral vyluxované! (i když bordel byl v něm už předtím, protože jsem na něj neměl čas). Cena naprosto skvělá, 12 hodin práce, olej, těsnění, geometrie + rozhýbání podvozku za 7.500,-. Naprostá spokojenost, čekal jsem až dvojnásobek.

A teď asi to nejdůležitější, dojmy z auta.

Změny na autě

Poloosy v pořádku, je otázka jestli vydrží dalších 200tis km. Pokud ne, zbývají na trhu už jen originální. Vzhledem k tomu, že tyto repasovaní vznikli ve stejné fabrice a pod stejnýma rukama, tak jim ale věřím. Každopádně celá zadní náprava se konečně zklidnila, rány při přeřazení a prudkých rozjezdech jsou pryč. Hvízdání diferenciálu ale ne, je naprosto stejné, i když jsem doufal, že může být posílené vibracemi od poloos, tak nikoliv.  Poloosy neměli na hluk z diferenciálu žádný vliv, po zpětném zakrytování kufru to zas bude na úrovni kdy jsem schopný to potlačit, měnit tvrdé polyuretanové silentbloky na diferenciálu (ty to totiž způsobují) za měkčí se mi ale nechce.

Převodovka po výměně oleje s aditivem je opět krásně tuhá. Po výměně náplně za Castrol B 75W na přelomu 2014/2015 začínala mít postupně projev za studena jako míchání klackem v kotli s lepidlem, a asi nemžu doporučit tam ten olej dávat. Výměna oleje pomohla razantně. Otázkou je, jestli má nějaký vliv aditivum, (věřím že ano), a kolik se na původním chování převodovky projevil vzlínající olej kolem těsnění. Nový olej je od Shell.

Svíčky nezměnili mnoho, chod za studena je stabilnější ale po ránu jsem opět zaznamenal zhoupnutí otáček při výjezdu z garáže, problém je jinde a jeho řešení odkládám na jaro, dalším krokem bude změření tlaku ve válcích a pravděpodobně rozebrání celého sání.

A tlumiče? Ty jsou v kombinaci s Eibach Pro-Kit pružinami naprosto skvělé. Je jasné, že oproti starým originálním, které v mých rukou poslední tři roky postupně dosloužili, to musí být změna. Ale je opravdu enormní a výrazně se změnila charakteristika auta. Při ostré jízdě a prudkých změnách směru se auto skutečně chová tak, jak člověk čeká od sportovních tlumičů. Jsou příkladně tvrdé, velmi radikálně zredukovali boření auta na předek při brždění (minimálně), zadek při zrychlení (vůbec) a do boků při zatáčení (opět minimálně). Zploštění všech náklonů je tak dobré, že původní úvaha nad přechodem na silnější stabilizátory (jako např Eibach Anti-Roll Bar kit) momentálně naprosto přestává mít význam, není to totiž potřeba. Tohohle by se ovšem dalo dosáhnout i s jinými podvozky a i když takovou charakteristiku kvituji, strach jsem měl hlavně o to, abych si pak na rallye Praha nevymlátil zuby. Zbytečně. FSD technologie skutečně funguje a při přejíždění zprasených pražských silnic podvozek výrazně změknul. Pořád se dojem z jízdy nedá srovnávat s moderními velkými sedany jako je aktuální Superb nebo Passat, ale především proto, že E46ka není dobře odhlučněná. Přes kočičí hlavy auto mnohem lépe plave, vibrace při drncavé jízdě se výrazně snížili, drobně nerovnosti auto skvěle žehlí. Hůř jsou na tom propady vozovky kolem kanálů a podobné hluboké díry, které jsou pořád cítit a auto se na nich citelně propadne a nedokáže je přežehlit. Ale vše je plynulé a ne jako kdyby mělo upadnout kolo. Reakce podvozku je za všech okolností příkladně rychlá, i na dírách auto neztrácí trakci a kola okamžitě sedají zpět na asfalt. Na lepším podvozku v E46ce jsem doposud nejel, nejsem ale schopen srovnat s novými BMW tlumiči. Otazníkem zůstává výdrž tlumičů, co se ale týče jejich jízdních vlastností, tak opravdu splňují pohádkovou větu o měkké charakteristice na hrbolech a tvrdé při přenášení váhy.

A tím se blížím k závěru. Servis AutoBeky můžu rozhodně doporučit a přidávám se tímto k jejich klientele. Ani letos se mi tedy nepodařilo díky rekonstrukci karoserie a laku v létě a nyní práci na podvozku udržet provozní náklady auta na uzdě. Zimní sranda stála celkem přes 30 tisíc korun a roční tradiční metu 100tisíc opět nejspíš pokořím. 9.12. totiž jede auto ke Katce do Hostivaře na vyvaření hnijích bočních prahů a následně co nejdříve, ideálně před Vánocemi na lak opravovaných částí. Můžete se tak těšit na (doufám že poslední) Boj s korozí díl č. 4. A mezitím se snad rozepíši i o tlumičích na E46ku obecně.

Leave a comment