BBS kola /// BBS wheels


Slíbil jsem sepsat poměrně zdlouhavou a problematickou renovaci sady kol na léto. Jedná se o kola od známého německého výrobce BBS, model RC 040. Designově vychází z velmi slavných BBS RS, na kterých jezdila početná skupina evropských závodních aut v 80. a 90. letech včetně BMW M1, M3 aj. Oproti těmto kolům nemají RC kola oddělitelný límec a protože jsou určená do běžného provozu, tak jsou pevnější a těžší.I tak se ale jedná o relativně lehká kola s vahou necelých 9,5kg, přičemž 1kg váží jen samotné šrouby na každém kole.

Model 040 má parametry 7,5J R17 ET41 a byl vyráběn pro BMW E36 M3 a Z3. Rozměrově je naprosto ideální i na BMW E46, ale bohužel, na trhu se zrovna v těchto rozměrech velmi špatně shání. Po půl roce čekání se mi nakonec konečně dostala do ruky sada v dezolátním stavu z Olomouce, a to za 10,5 tisíce. Jedno kolo mělo do hloubky odřený límec od obrubníku, límce byli zoxidované a zašlé, barva na středech také nestála za moc, sřouby oloupaný chrom a ke všemu 3 ze 4 kol měly axiální házivost.

Jako první bylo potřeba kola odlakovat a rozebrat. Vzhledem k tomu, že pískování neni úplně rozumná volba, tak jsem kola odvezl do pardubické Synthesie (konkrétně ABL Technik), kde kola prošli kyselinovou lázní. Výsledek byl parádní. Sundání matek (dvanáctihran klíč, tuším že vel. 11) byla hračka, ale dostat šrouby ven z otvoru vyžadovalo hrubou sílu a vyklepávání kladivem. To je také jedním z důvodů, proč je opravdu kravina používat šrouby po vytažení znovu. Celá sranda s rozebráním kol se tím pádem prodražuje, nový šroub stojí 45,- a matka 9,- za kus, na kolech je jich skoro 140.

Rozebraná kola si ode mě převzal Karel Trachta z delenakola.cz. Jeho ukolem bylo jednak opravit límce (dovařit hliníkem odřeníny a následně zoxidované límce rozleštit), nalakovat středy a poklice (originální barva BBS stříkaná na mokro, žádný komaxit, podkladem byly dva nástřiky podkladovými barvami, opět relativně drahá sranda za 6tis). Krom toho mi dodal nová BBS loga do poklic a výše zmíněné šrouby.

Poslední krok zůstal na mě – sešroubování středů a barelů dohromady. Práce je to bohužel prasecká, tisícihranná část šroubu sám do límce nevleze a musí se do límce stáhnout utahováním matky. Utahovací moment by měl být 25Nm, důležitější je ale natřít závity šroubů pevnostním lepidlem na šrouby (použil jsem modrý Bison).

Bohužel tím celá sranda nekončila, protože až po obutí pneu se zjistila axiální házivost kol. Pneu servis, který kola přezouval (Procházka Ruzyně), mně víceméně poslal do háje, že s tím nic nemůžou dělat. Auto na kolech nemělo nejlelepší odezvu řízení, ale hlavně se s každou jízdou nadměrně namáhala ožiska. Naštěstí jsem ale narazil na Pneu Mráček, který se také specializuje na renovace kol a v dílně mají pana mistra, který kola na stolici narovnal. Házivost byla způsobená mírně kopnutými středy, při nahřátí a rovnání nebyl dokonce ani poškozený zlatý lak, takže blbost se mi chválabohu nestačila vymstít náklady za nový lak a kola jedou jako nová. A tím to taky celé úspěšně končí, alespoň pro zatím. Vzhledem k tomu, že leštěné límce jsou nechráněné, tak přes zimu bude čas skontrolovat všechny šrouby a stav kol včetně opakované kontroly vyvážění a házivosti na stolici. Konečný účet za celou parádu je přes 40tis, tj, o pár tisíc méně než za kolik se dají koupit renovovaná kola v Německu (pokud jsou zrovna vyjímečně na prodej), nová už koupit nelze.

Leave a comment