Boj s korozí část 3 – Kufr / Rust Treatment Pt. 3 – Trunk


Současně s řešením koroze a renovace dveří, kterou jsem popsal v minulé části, jsem se pustil do kufru. Fotky postižených míst jsem zveřejnil v prvním příspěvku této minisérie, tak jen pro připomenutí: kufrové víko mělo otlučené a špatně zatřené rohy, prah pod kufrovým víkem měl několik větších bublin a nakonec jsem našel korozi po kompletním odstrojení interiéru kufru pod baterií.

1) Ošetření koroze

Po sundání nárazníku a zbroušení prahu se poměrně jasně ukázaly střípky z historie auta a pravděpodobně i příčiny koroze. Práh kufru byl již dříve na zkorodovaném místě broušen a opravován, pod lakem totiž byla pár mm silná vrstva tmelu. Opravu podle všeho někdo odflákl a místo jednak dostatečně neobrousil od rzi a za druhé nenanesl žádný protikorozní základový nátěr. V lakovně tedy brousili do mnohem větší hloubky, přes vybroušený základ šel antikorozní epoxidový základový tmel a následně standardní lak. Existuje šance, že ošetřené místo znovu vykvete, pokud k tomu dojde, bude celý práh vyříznut a nahrazen novým. Nicméně vzhledem k tomu, že koroze vznikla porušením laku z vnější strany, tak by při pečlivé práci mělo být místo zakonzervované správně. Oprava prahu byla za 2.000,-

Víko kufru samotné se poškodilo především úplně špatným spasováním víka, pravděpodobně při předchozí opravě zmíněné výše, ale mohlo k tomu dojít už dříve. Zkorodované rohy byly sice zakonzervované dobře, ale vzhledem k ceně dílu na trhu s ojetinami jsem se rozhodl pořídit víko bez poškozeného laku. Dárcem orgánu se stala BMW M3 dovezená z UK, díky tomu mělo víko navíc i odtrhovou hranu zvyšující aerodynamický přítlak zadní části auta. Kufr stál 800,- odtrhová hrana pak 1500,- a lakování samotné 2.000,-.

Posledním poškozeným místem v zadní části vozu zůstalo dno kufru pod baterií. Právě při jeho odstrojení jsem objevil velké množství cihelného prachu, petardy a další bordel v prostoru pro baterii. Cihelný prach se pak válel i na jiných místech: na zadní straně rezervy kufru, kolem uložení zadních tlumičů a na bočních vnitřních stěnách karoserie. Někdo z bývalých majitelů auto evidentně používal jako pickup pro vození bordelu ze stavby. Tohle opravdu ohleduplné zacházení s autem má s největší pravděpodobností za následek i všechny ostatní související problémy, především mechanicky poškozenou karoserii kufru popsanou výše.

Koroze dna pod baterií je ovšem typický příběh jiného druhu. Vzhledem k tomu že nejvíce postižený byl vyjímatelný kovový držák baterie, tak zcela jasně pocházela koroze od baterie směrem dolů až ke dnu, což je naprosto typický jev pro situaci, kdy dojde k úniku kyseliny z baterie. Poučilo se i BMW, dno je samostatný plechový díl s cenou necelé 3.000,- korun a je navařené ke zbytku karoserie. Dno jsem svépomocí obrousil do čistého kov jak nejlépe jsem uměl, natřel chemickým odrezovačem a následně nastříkal základovou barvou s antikorozní složkou. Přes ni pak šel černý matný lak. Plechový držák baterie jsem kupoval nový v BMW, cena 478,-. Opět pokud díl znovu vykvete, bude se kupovat nové dno pod baterií.

2) Postup výměny víka kufru a lepení odtrhové hrany

Vzhledem k tomu, že jsem měnil víko kufru, tak jej bylo nutné odstrojit a sundat z auta. Postup je poměrně jednoduchý, nicméně pro informaci ho uvádím, třeba se bude někomu hodit. Nářadí potřebné pro výměnu jsou: ráčna, torxové bity, křížové bity a husky pro vytahování plastových rozpěrných nýtů.

Nejdříve je nutné z kufrového víka sundat tapecírungové koberce.Ty jsou uchyceny na plastových rozpěrných nýtech. Sada nářadí je k víku připevněna maskovanými dvěma křížovými šrouby na spodních plastových pantech. Po sundání koberce se vám odhalí kabelový svazek a přístup k elektronice a mechanice víka.

Celý svazek povytahujte z konektorů a vysuňte i s gumovým kolenem ven z víka, můžete jej nechat volně viset vedle kufrového pantu. Vnitřní zadní světla s mlhovkou a parkovačkou drží na šroubech, lze je snadno vyndat ven. Po vyndání světel můžete vyndat i zámek. Pro vejmutí je potřeba s ním pootočit, aby se uvolnil. Lišta s osvětlením registrační značky drží také na několika šroubech, přístup k nim je z vnější strany. Zbývá pouze mechanická západka kufru (na torxních šroubech) a gumové kolíky a záslepky.

Víko samotné drží na 4 torxech na pantu. Není potřeba sundavat písty s panty z karoserie, uvolněte pouze šrouby držící víko na pantu. Spodní vyjměte úplně ven, horní stačí jen povolit a víko se následně vysune z pantu směrem vzhůru. Šrouby doporučuji vyměnit.

Zpětná montáž je opačným postupem s několika komentáři. Poloha víka je dle servisního manuálu následující: mezera mezi víkem a bokem karoserie shora i zezadu 4,25 +/- 0,25mm, spodní hrana kufru a prah karoserie 5 +/- 1,5mm, hloubka zasunutí kufru i výška horní hrany musí být v rovině se zbytkem karoserie. Na spasování se používají jednak šrouby na pantech (těmi především vystředíte mezery od karoserie a hloubku zapuštění směrem k přední části auta), dále dva šrouby s gumovou čepičkou které jsou na pantech na části připevněné ke karoserii. Na nich leží víko v zavřeném stavu, pomáhají tedy s horizontálním spasováním víka. Mezera na spodní hraně se dělá pomocí gumových kolíků ve víku, ale zároveň i polohou zámkové západky na hraně kufru. Ta drží na dvou šroubech přístupných po vyndání záslepek a je možné s ní posunovat a vyladit hloubku zavření kufru.

Poslední věcí je případné lepení odtrhové hrany a označení motorizace (kupoval jsem 320Ci a 250,- z vraku na díly). Hodně lidí používá lepidlo na sklo, ale nedoporučuji to dělat, nedostanete ho totiž už nikdy dolů. V továrně lepily obojí oboustrannou gelovou páskou, která se dá pořídit ve specializovaných obchodech (363,- za 8m x 25mm x 1mm), nebo v BMW kde stojí půl království. Pásku nejdřív nalepte na odtrhovku / emblém a až pak na auto. Všechny povrchy musí být dokonale čisté, ideálně odmaštené isopropylalkoholem a doporučuji před lepením nastříkat a rozetřít na všechny povrchy aktivační činidlo (107,-).

Odtrhovka samotná musí být souběžně se zadní hranou víka a vycentrovaná přesně na střed. Doporučuji lepit ve dvou, odtrhovku nejprve na několika místech ze shora připevnit maskovací páskou a až v zajištěné poloze postupně stahovat folii z pásky a postupně lepit k autu. Poloha emblému ///M nebo označení motorizace je v pravém rohu nad světlem. Musí být vodorovně se zemí (použijte vodováhu) a nápis má končit 55mm nad a 1,6mm vlevo od rohu plech/parkovačka/hrana. Doporučuji si spodní linii nápisu vyznačit maskovací páskou a lepit podle ní po jednotlivých písmenech.

3) Tlumení vibrací a vylepšení kufru

Vzhledem k tomu, že jsem měl už celý kufr odkrytý, rozhodl jsem se jej ošetřit pořádně. Odřené nosníky a prostor pro rezervu jsem vybrousil na základ a nalakoval novou základovou barvou (barva použitá i na dno pod baterií, cena 200,-).

Deska s hexovým prolisem, která se nachází pod kobercem na dně mezi tlumiči byla polámaná a ztvrdlá. Má sloužit k tlumení hluku, vibrací a rezonancní karoserie. Vyhodil jsem ji a objednal ze specializovaného obchodu novou (Dead Zone Black z Foam 24, vše dohromady s páskou 1.579,-). Má shodné hexové profilování a horní strana je pokrytá hliníkovou folií, spodní je samolepící. Na odmaštěný plech jsem anlepil dvojitou vrstvu a oblepil ji bitumenovou páskou.Další pásy tohoto tlumení pak přišli na přilehlou stěnu prostoru pro rezervní kolo a na věže uchycení zadních tlumičů, kde má být správně tlumič hluku ze ztuhlé voskové hmoty a na většině aut chybí nebo je polámaný.

Posledním krokem pak bylo přebarvení koberců tapecírungu (kromě koberce na sklopných zadních sedadlech, na které jsem nechtěl sahat) na černo. Použil jsem akrylovou barvu na plastikové model ve spreji (2x 220,-) a nanesl pokud možno rovnoměrné vrstvy na důkladně vykartáčovaný a vypraný tapecírung. Po nanesení barvy jsem pak koberec vykartáčoval saponátem ještě jednou. Koberec zhrubl, barva nicméně po vyprání dále nepouští, je ale možné ji odřít. Na koberec na dno se tedy absolutně nehodí a koupil jsem černý velurový koberec (1.250,-), který přišel na ten původní. Posledním prvkem je síť pro uchycení nákladu (350,-).

4) Závěr

Celá renovace kufrového prostoru vyšla na 9.317,-. Koroze je pryč, víko spasované, přibyla odtrhovka, označení motorizace, kufr je černý i zevnitř a je vybaven konečně sítí. Tlumení pomohlo snížit rezonance z diferenciálu ale neutlumilo je úplně. Minimálně prohlídku stavu karoserie pod tapecem na dně kufru ovšem doporučuji každému. Následuje drobná fotogalerie, rozmístění tlumící folie jsem bohužel zapomněl vyfotit…

Leave a comment